Introduction

Introduction
MY FAMILY ^_^

Monday, April 11, 2011

Awas telur tiruan dipasaran - By CAP

AWAS TELUR TIRUAN DIPASARAN!!

Salam kepada semua pembaca,
 
Baru2 ni bunga terdengar di berita tentang kemunculan telur tiruan dipasaran. Aduii.. apelh dorg ni, telur pun nak dibuat tiruan. Menurut ape yg bunga baca di internet plak, membuat telur tiruan ni mmg harga ye mmg murah jika dibandingkan dengan harga telur tulen.  Menurut sumber yg bunga terbaca dari google, telur tiruan ini telah la di hasilkan sekitar tahun 2008 lagi tetapi baru sekarang kerajaan sedar akan kewujudan telur tiruan ini. Terfikir plak bunga, adakah bunga pernah terbeli telur tiruan ni. ermmm....

Jom lihat gambar di bawah. Di sebelah kiri adalah telur yg tulen.

Telur tulen (kiri) vs telur tiruan (kanan)


Macamana telur tiruan dihasilkan??

Nak tahu .. korang tengok gambar-gambar kat dibawah nie.

Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.
 
 
Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.

Cecair "telur kuning" dimasukkan pada cetakan bulat
 

Lapiasan luar telur kuning terbentuk

Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal. 
 
 
Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap !

Perbezaan telur ayam tiruan dengan yang sebenar ?
 
Telur ayam tiruan .. kalau digoreng seperti gambar dibawah. Gelembung-gelembung kecil akan kelihatan disekelilingnya. Selain itu .. rasanya pun lain. Lebih sedap dari biasa ! Kulit telur ayam pula .. lebih senang dipecahkan. Tapi .. nak check .. macam mana ye ?


Ciri-ciri lain .. telur ayam tiruan nie lebih besar dari biasa, tidak berbau, berkilat dan kasar.

P/s: Kepada yg mencipta telur tiruan ni, korang ni tak rasa kesian ke pada pengguna? cam bunga ni, nak cakap slalu makan telur tak lah jugak. Tapi kalau dalam sebulan tu ade la jugak beli sampai 2 trays. Tapi terfikir plak kat kepala bunga ni, kesian sangat kat orang yg tak berkemampuan. Yelh, telur adalah makanan yang paling murah dan senang didapati jika dibandingkan dengan makan seperti ayam, daging atau ikan. Dah la mereka ni dapat protein memlalui telur je.. Pastu, wujud plak telur tiruan. Aduii, apalh nasib kan.. ok, sampai sini je k. nt bunga update lagi! Pasni, bunga nak update majlis kenduri aqiqah anak bunga yg berlangsung 9/4/2011 aritu. Disebabkan gambar pun takde lagi, tak best plak rasa nya nak berkongsi kemeriahan itu lagi. Ok, bye2
Post a Comment